MENU
OBIECAJ-RAMKA

Piętnaście twarzy obietnicy – efekt Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania

fot. Hanka V. Mody

Katharsis z nadzieją – o „Chmurności” Elizy Segiet

22 czerwca 2016 Comments (0) Views: 807 Czytam

Haiku – Małgorzata Wielgosz

letnie miesiące

zielona herbata

też letnia

 

 

w powietrzu zapach

czystego i białego

prześcieradła bzu

 

 

na ciemnym nieboskłonie

sprytny kot

czmycha pomiędzy chmurami

 

 

zabawa w słońcu

rozprasza promienie

między żaluzjami

 

 

od strony ogrodu

zacumował

Wielki Wóz

 

 

rajska jabłoń

wiedzie do grzechu

listki figowe

 

 

pod ciepłym

kożuchem mleka

usnął czarny kot

 

 

źdźbła traw liście drzew

pada słoneczny blask

lśnią kolorami

 

 

wiejski gościniec

miska białego ryżu

skoro świt

 

 

wonne  maliny

krzewy bzu czy jaśminu

zmysły chłoną

 

 

na wodzie

łagodnie układają się

nenufary

 

 

dźwięk cykad

wibruje w rytmie dnia

melodii nocy

 

 

dostojne szczyty

pokryte wiecznym śniegiem

biją się o nie mgły

 

 

morze świetlików

delikatne mgławice

lecą do portu

 

fot. z archiwum autorki

fot. z archiwum autorki

Małgorzata Wielgosz: należy do Polskiego Stowarzyszenia Haiku. W 2005 roku ukończyła filologię polską na UMCS w Lublinie, gdzie obroniła pracę magisterską pt. „Haiku – poetycki żart w różnych kulturach”. W 2007 roku – Szkołę Aktorską i Telewizyjną SPOT w Krakowie, uzyskując zawód aktora. Jako doktorantka na UMCS prowadziła zajęcia dydaktyczne z estetyki japońskiej w literaturze Zachodu. W 2014 r. otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Lublin  dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury na realizację projektu artystycznego „Haiku o Lublinie. Lublin w wierszach i fotografii”, obejmującego: przeprowadzenie warsztatów literackich (układania haiku) i fotograficznych, zorganizowanie wystawy „Lubelskie impresje. Fotografie-haiku” oraz wydanie książki: Haiku o Lublinie. Lublin w wierszach i fotografii, red. M. Wielgosz, Lublin 2015. Wzięła udział w 27 konferencjach naukowych, w tym w 14 międzynarodowych. Obecnie pracuje w Klubie Osiedlowym Miniatura w Lublinie.

 

Artykuły o haiku:

 

  1. M. Wielgosz, Z czego śmieje się Japończyk, a z czego Polak. Sposoby konstruowania żartu w dalekowschodnich miniaturach poetyckich, [w:] Zrozumieć humor. Humor. Teorie – Praktyka –Zastosowania, red. A. Kwiatkowska, S. Dżereń-Głowacka, Piotrków Trybunalski 2009, t. 2, s. 317-330.
  2. M. Wielgosz, Haiku – literacka postać medytacji, poezja milczenia, językowej ascezy, The Polish Journal of the Arts and Culture. Milczenie i ekspresja w filozofii Wschodu, red. R. Szuksztul, P. Tendera, Kraków 2012, t.2, s. 29-48.
  3. M. Wielgosz, Medytacyjny odbiór rzeczywistości w polskiej literaturze i fotografii, [w:] Obrazy dookoła świata. Postrzeganie i prezentowanie kultur w dobie transkulturowości, red. J. Bielska-Krawczyk, S. Kołos, M. Mateja, Toruń 2013, s. 301-311.
  4. M. Wielgosz, „Smutek rzeczy” czy melancholijny uśmiech. O odczytywaniu nastrojów i walorów estetycznych w dalekowschodnich utworach poetyckich oraz ich współczesnych imitacjach, Czytanie Literatury 2014, s. 153-185.

 

Prelekcje wygłoszone na temat haiku:

 

  1. „Nie widzę drzewa, nie wiem jakie to kwiaty – czy tylko zapach” (Matsuo Bashō). Kategorie ushin (z umysłem) – mushin (bez umysłu) w japońskiej koncepcji przestrzeni na konferencji pt. „Doświadczanie przestrzeni”, 15-16.05.2008, Gniezno, organizator: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

 

  1. Z czego śmieje się Japończyk, a z czego Polak. Sposoby konstruowania żartu w dalekowschodnich miniaturach poetyckich na międzynarodowej konferencji pt. „Humor. Teoria. Praktyka. Zastosowania”, 29-31.05.2008, Piotrków Trybunalski, organizator: Akademia Świętokrzyska.

 

  1. Teatralna medytacja w ruchu. Taniec butō, a wiersz haiku, waka i literatura turpistyczna na międzynarodowej konferencji pt. „Literacki obraz teatru tańca”, 12-14.11.2009, Lublin, organizator: UMCS w Lublinie.

 

  1. „Smutek rzeczy” i melancholijny uśmiech w dalekowschodnich utworach poetyckich oraz ich współczesnych imitacjach na konferencji pt. „Nowoczesne melancholie”, 25.11.2010, Katowice, organizatorzy: Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach i Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej.

 

  1. Ze Wschodu księżyc, z Zachodu słońce. Medytacyjny odbiór rzeczywistości w polskiej literaturze i fotografii na konferencji pt. „Obrazy kultur świata – w języku, w sztuce, w mediach”, 14.04.2011, Toruń, organizator: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

     

  2. Haiku – literacka postać medytacji, poezja milczenia, językowej ascezy na międzynarodowej konferencji pt. „Rzeczywistość – Ekspresja – Milczenie w filozofii i kulturze Wschodu”, 21-22.09.2011, Kraków, organizator: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

     

  3. Kategorie ushin (z umysłem) – mushin (bez umysłu) w japońskiej koncepcji przestrzeni na konferencji pt. „Kulturowe koncepcje przestrzeni”, 24.09.2011, Wrocław, organizator: Uniwersytet Wrocławski.

     

  4. Biały tygrys – zwierzęciem Zachodu, błękitny smok – Wschodu. O obrazowaniu za pomocą symboli i barw w odmiennych kręgach kulturowych na konferencji pt. „Obraz – pojęcie, natura, miejsce, fenomen”, 21-22.10.2011, Łódź, organizator: Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi.

     

  5. „Buddo, Chrystusie nadaremnie się ukrywasz w tylu wcieleniach.” Epifania w haiku na konferencji pt. „Sztuka a religia. Zależności – zbieżności – konflikty”, 14.05. 2013, Lublin, organizator: UMCS w Lublinie.

 

Tags: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *